Een bereikbare vliegmaatschappij

Consumentenprogramma’s weten er alles van
Heb jij wel eens in de zomermaanden naar een consumentenprogramma gekeken; dan weet je er alles van. Mensen maken verre reizen en betalen daar kapitale tarieven voor. Voor dat geld verwachten ze een reis die tot de puntjes verzorgd is. Ze boeken een reis en maken zich een prachtige voorstelling van hun vakantie. Eenmaal op de luchthaven blijkt echter dat de vork heel anders in de steel zit. Bij het inchecken beginnen er waarschuwingslampjes te branden op het scherm van de medewerker van de vliegmaatschappij. Jouw stoel is dubbel geboekt. Het kan ook zomaar zijn dat je hoort bij aankomst op de luchthaven dat jouw vlucht ernstig vertraagd of zelfs geannuleerd is. Daar sta je dan met je bagage. Je mooie vakantie kan nog lang niet beginnen. Een teleurstelling valt jou ten deel. Op zo’n moment voel jij je behoorlijk in je hemd gezet. De medewerker van de luchtvaartmaatschappij maakt een gehaaste indruk. Er moeten nog andere klanten te woord worden gestaan. Jij voelt je niet serieus genomen als passagier.

Zie maar eens dat je iemand spreekt bij een prijsvechter
Wanneer jij iemand wil spreken bij jouw vliegmaatschappij heb je een probleem, dat heb je gelijk in de gaten. Heb jij geboekt bij een prijsvechter dan is er doorgaans niet eens sprake van een loket waar jij je toe kan wenden met jouw vragen en problemen. Je wordt verwezen naar een website die je kan bekijken. Heb jij geboekt met Ryanair, de grootste en bekendste prijsvechter, dan kijk je welk contact Ryanair jou aanbiedt. Je komt er dan al snel achter dat die contactmogelijkheden verder gaan dan je zo zou denken, maar dat je altijd afhankelijk bent van het internet. Je zal de zaken die zijn misgelopen online moeten regelen. Aangezien er niemand beschikbaar is om jou hier wegwijs in te maken zal je goed op de website moeten zoeken naar jouw antwoorden.

Contact Ryanair

Heldere tabbladen
Daar waar prijsvechters vaak een matig uitgeruste website hebben vind je bij Ryanair gelukkig heldere tabbladen. Deze zijn voorzien van logo’s die het voor jou in één oogopslag duidelijk maken waar je moet zijn. Is je reis vertraagd, dan vind je een tabblad bij de klantenservice waar staat wat jouw rechten zijn. Heb je recht op restitutie van reisgeld, dan lees je dat direct. Je kan dan direct via een functieknop op de website regelen. Is er sprake van ongeregeldheden tijdens jouw vlucht waardoor jij niet comfortabel hebt kunnen reizen, bijvoorbeeld door wangedrag van medepassagiers, dan wordt jou ook uitgelegd waar je recht op hebt. Jij hebt immers betaald voor een zitplaats waardoor jij comfortabel naar je bestemming kan vliegen. Heb jij behoefte aan persoonlijk contact, dan is dit bijvoorbeeld mogelijk bij zoekgeraakte bagage. Je maakt dan kennis met het persoonlijke gezicht van Ryanair. Gelukkig staat klantvriendelijkheid bij deze prijsvechter nog wel voorop.